Bērnam piemērotas fiziskās aktivitātes

Aug 24, 2016 by

interneta televīzijaLai saglabātu labu veselību, ikvienam cilvēkam, neatkarīgi no viņa vecuma, ikdienā nepieciešams noteikts daudzums fizisko aktivitāšu. Tomēr īpaši būtiskas tās ir laikā, kamēr cilvēka ķermenis un organisms vēl tikai aug un formējas, proti, bērnībā. Mazkustīgs dzīvesveids veicina virkni veselības problēmu, tai skaitā aptaukošanos, sirds un asinsvadu kaites, skeleta deformāciju un citas saslimšanas, kas laika gaitā atstās ievērojamu ietekmi uz bērna dzīves kvalitāti.

Speciālisti ir vienisprātis – bērnam vajadzīgs sports, taču kā izvēlēties īsto sporta veidu un kā noteikt, cik lielai jābūt slodzei? Mūsdienās pieejami dažādi pulciņi un nodarbības, tiek organizētas sacensības un nometnes, turklāt tirdzniecības veikalos pieejams teju viss sportošanai nepieciešamais – kvalitatīvi, taču gana lēti bērnu velosipēdi, skrituļslidas, hokeja inventārs un neskaitāmas citas preces – atliek tikai izvēlēties. Noteikt, kurā sporta veidā atvasi virzīt un cik daudz laika veltīt fiziskajām aktivitātēm, ir vecāku uzdevums.

Izvēloties bērnam piemērotu sporta veidu, svarīgi ņemt vērā ne tikai bērna intereses, bet arī fiziskos parametrus un psiholoģiskās iezīmes. Tāpat būtiski ielāgot, ka noteiktam vecumam būs piemērotas atšķirīgas aktivitātes, savukārt kustību veidiem jābūt gana daudzveidīgiem, tādējādi attīstot un pilnveidojot bērna prasmes un spējas. Jau no sešu septiņu gadu vecuma iespējams trenēt bērnu lokanībā. Šim nolūkam lieliski noderēs vingrošana, akrobātika vai peldēšana. Šie sporta veidi palīdzēs izveidot precīzu koordināciju un kustību tehniku. Astoņu līdz divpadsmit gadu vecumā var attīstīt fizisko un reakcijas ātruma izjūtu un līdzsvaru. Šajā uzdevumā palīdzēs tādas nodarbes kā slidošana, volejbols un citas bumbu spēles, braukšana ar velosipēdu, slēpošana un vieglatlētika. Tikai sasniedzot 11 vai 12 gadu vecumu bērnam veidojas pilnvērtīga izturība un spēks, viņš spēj izpildīt vingrojumus, kam nepieciešama sarežģīta kustību tehnika, var pienācīgi orientēties telpā. Šajā periodā iespējams nopietni pievērsties dažādiem cīņas sporta veidiem, airēšanai vai svarcelšanai.

Uzsākot nodarbības pārāk ātri, tiek ietekmēts bērna dabiskais augšanas ritms, turklāt mainās procesi, kas saistīti ar turpmāko attīstību. Līdzīgs risks saistāms arī ar pārmērīgu slodzi, proti, konkrētās prasmes intensīvu trenēšanu. Piemēram, neskatoties uz to, ka bērnu jau agrīni iespējams trenēt lokanībā, to nepieciešams veikt ar apdomu. Pārmērīga lokanība, kas apgūta, piemēram, baleta nodarbībās, atstāj ietekmi uz muskuļiem, saitēm, cīpslām un locītavām, kas, savukārt, var rezultēties ar šo ķermeņa daļu problēmām pusaudža gados.

Bērnu fiziskās proporcijas iespējams iedalīt trīs galvenajos tipos. Pirmajam tipam raksturīga gara un tieva ķermeņa uzbūve, izteikta izturība, taču salīdzinoši niecīgs fiziskais spēks. Ieteicama vingrošana, izbraucieni ar velosipēdu, bumbu spēles, peldēšana, skriešana. Otro tipu veido bērni, kam ir zināma tendence uz lieko svaru. Viņi ir fiziski spēcīgi, taču ne sevišķi izturīgi. Piemēroti būs cīņas sporta veidi, hokejs, svarcelšana, vingrošana, aerobika, vēlāk – trenažieru zāle. Trešajam tipam piemīt izteiktas proporcijas, labi attīstīts skelets un muskuļi. Šis tips uzskatāms par pašu elastīgāko, proti, tam piemērotas teju visas disciplīnas un galvenais priekšnosacījums, izvēloties sporta veidu, ir bērna rakstura īpašības un intereses.

Speciālisti iesaka pievērst papildu uzmanību bērna temperamentam, analizēt, vai bērns labprātāk darbojas vienatnē vai komandā. Cik ieinteresēts bērns ir sacensties ar citiem un cik smagi panes zaudējumu. Vai bērns ar interesi apgūst visu jauno un ātri orientējas neparastās situācijās, vai viņš ir pacietīgs, vai novērojama pārlieku liela koncentrēšanās uz sīkumiem.

Visbeidzot ir svarīgi, lai izvēlētais sporta veids bērnam sagādātu prieku. Turklāt jāizvairās no pārmērīgas slodzes – nogurums, niķi, miega un apetītes traucējumi nekādā gadījumā nedrīkst kļūt par daļu no bērna ikdienas. Tāpat sporta nodarbības nepieciešams līdzsvarot ar citiem ne mazāk svarīgiem pienākumiem, piemēram, mācībām skolā vai palīdzību mājas solī.

Papildu vērība jāpievērš arī kvalificēta, profesionāla un zinoša trenera izvēlē. Tieši no trenera atkarīgs gan tas, kāda veidosies bērna attieksme pret sportu, gan tas, cik sabalansēta un saprātīga būs noteiktā slodze. Labs treneris ne tikai sniegs papildu motivāciju un vērtīgus padomus, bet arī sekos līdzi tam, lai nodarbības palīdzētu bērna attīstībā un uzlabotu kopējo veselības stāvokli ilgtermiņā. Ir svarīgi, lai starp bērnu un treneri veidotos cieņas pilnas, tomēr draudzīgas attiecības.

Pareizā sporta veida izvēlē nepieciešams konsultēties ne tikai ar treneri, bet arī bērna ārstējošo mediķi – pediatru. Ņemot vērā atvases slimību vēsturi, fizisko sagatavotību un vispārējo veselības stāvokli, iespējams noteikt, kādas nodarbes stiprinās bērna veselību, bet kādas, tieši otrādi, tai kaitēs.

      Ienakumi no sis reklamas nonak labdaribai

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *